eherkenning fenit

BTW-aangifte en eHerkenning, dit moet je weten

In dit artikel gaan we het hebben over iets waar elke Nederlandse ondernemer mee te maken krijgt: De BTW-aangifte en welke rol eHerkenning hierbij speelt. Bij de BTW-aangifte laat je aan de Belastingdienst weten hoeveel BTW je hebt ontvangen van klanten en hoeveel je zelf aan BTW hebt uitgegeven. Dit bepaalt of je geld terugkrijgt of juist moet betalen.

Wat is BTW-aangifte?

De meeste ondernemers doen elk kwartaal BTW-aangifte, maar soms moet het vaker of juist minder vaak, afhankelijk van hoe je bedrijf ervoor staat. Het is belangrijk om je BTW-aangifte op tijd te doen. De Belastingdienst kan je dan een boete opleggen. Ben je de eerste keer te laat, dan krijg je eerst een waarschuwing. Daarom is een goede administratie belangrijk. Kortom, doe je aangifte dus op tijd en voorkom problemen.

Wat is eHerkenning?

eHerkenning is een gestandaardiseerd systeem voor digitale herkenning. Het wordt gebruikt door Nederlandse overheidsinstanties om hun diensten toegankelijk te maken. E-Herkenning regelt authenticatie en controleert de bevoegdheid van iemand die wil inloggen bij een overheidsinstantie om gebruik te maken van een dienst. Je kunt je eHerkenning voorstellen als een soort digitale sleutel die je overal toegang geeft.

Een middel voor verschillende diensten

Met eHerkenning kun je bijvoorbeeld je BTW-aangifte ondertekenen, maar ook een hoop andere overheidszaken kun je ermee regelen. Onder andere gemeenten, ministeries en provincies en waterschappen maken gebruik van eHerkenning. Bijvoorbeeld om een vergunning of subsidie aan te vragen. Ook een verklaring omtrent gedrag kun je aanvragen met eHerkenning. Als je een BV hebt is eHerkenning verplicht voor het indienen van de vennootschapsbelasting en de loonbelasting. Ook hiervoor is betrouwbaarheidsniveau EH3 nodig.

Bescherming tegen identiteitsfraude

Een van de grote voordelen van eHerkenning is dat het je beschermt tegen identiteitsfraude. Aan de andere kant van de lijn weet een overheidsinstantie precies wie hij voor zich heeft. Hoe hoger het niveau van betrouwbaarheid, hoe meer controle er plaatsvindt tijdens de aanvraag van de eHerkenning. Er zijn per niveau ook verschillende inlogmethodes voor nog meer bescherming.

Verschillende niveaus

Met niveaus van EH1 tot EH4, kies je zelf hoe stevig je digitale handdruk moet zijn. Maar, wat is eHerkenning niveau 3, bijvoorbeeld? Dit niveau wordt gezien als de gouden middenweg voor de meeste overheidsdiensten, waaronder de BTW-aangifte. Het biedt een hogere mate van veiligheid dan niveau 1 en 2, en is vereist voor toegang tot allerlei overheidsdiensten. Niveau 3 zorgt voor een strenge authenticatie, waardoor je er zeker van kunt zijn dat jouw gegevens veilig zijn tijdens het versturen van je BTW-aangifte.

Niveau EH4

Het allerhoogste beschermingsniveau is EH4. Om in te loggen heb je een smartcard of USB-token nodig met hierop een PKIoverheid-certificaat. Het gaat hierbij vaak om zeer gevoelige gegevens bij overheidsinstanties.

Niveau EH3

Hieronder bevindt zich EH3. Ook behoorlijk betrouwbaar. Fysieke identificatie is vereist en er wordt gebruik gemaakt van 2-factor authenticatie (gebruikersnaam, vijfcijferige pin en sms-code). Als je niveau E3 aanvraagt moet je een origineel identiteitsbewijs tonen, een kopie is niet voldoende.

Niveau EH2+

Onder niveau E3 bevindt zich E2+. Dit niveau is iets veiliger dan het basisniveau E2. Ook hier is de inlogmethode die gebruikt wordt 2-factor authenticatie. Een gebruikersnaam en sterk wachtwoord in combinatie met een sms-code. Je fysieke identiteit wordt niet gecontroleerd bij het aanvragen. Veel provincies en een aantal gemeenten gebruiken E2+.

Niveau EH2

Het minst veilige niveau is E2. Hiervoor is alleen een gebruikersnaam en sterk wachtwoord vereist. Een aantal organisaties zoals de Kamer van Koophandel en het Omgevingsloket werken hiermee.

Ketenmachtiging

Soms hebben andere partijen je eHerkenning nodig om in te loggen, bijvoorbeeld als een accountantskantoor je administratie en BTW-aangifte regelt. Je kunt deze derde partij dan machtigen door middel van een ketenmachtiging. Je hoeft dan zelf geen eHerkenning aan te vragen, maar je moet wel de derde partij toestemming geven voor de ketenmachtiging.

eHerkenning aanvragen

Als je zelf eHerkenning gaat aanvragen dan kun je dit doen bij een van de door de Rijksoverheid erkende leveranciers. Alleen deze bedrijven mogen eHerkenning leveren. Het aanvragen van eHerkenning kan soms snel geregeld zijn, maar het kan soms ook even duren. Dit is meestal afhankelijk van het betrouwbaarheidsniveau dat nodig is.

Wat kost eHerkenning?

Wil je eHerkenning EH3 aanvragen voor een jaar, dan betaal je ergens tussen de 25 en de 50 euro, afhankelijk van de aanbieder. Bij sommige aanbieders kun je ook voor drie jaar eHerkenning aanvragen. De fysieke identificatie aan huis is meestal bij de prijs inbegrepen. Voor eHerkenning op EH4 niveau betaal je meestal meer. Ook voor ketenmachtiging betaal je vaak meer.