webshop beginnen met of zonder voorraad

Een webwinkel beginnen met of zonder eigen voorraad?

Je wilt een webwinkel beginnen. Dat betekent dat je meerdere keuzes zal moeten maken. Ga je bijvoorbeeld werken vanuit een gehuurd of gekocht bedrijfspand, of begin je vanuit het comfort van je eigen woning? Welke software past het best bij je behoeften en doelstellingen, welke klanten gaan bij jouw kopen en welke vormen van marketing passen het best bij jouw doelgroep?

Kortom, een webshop beginnen brengt nog best wat beslissingen met zich mee. Een andere belangrijke keuze ligt op het gebied van voorraadbeheer. Ga je jouw webwinkel beginnen mét of zonder eigen voorraad? Wij geven je inzicht in de voor- en nadelen.

De voordelen van een eigen voorraad

Het starten van een webwinkel met eigen voorraad biedt diverse voordelen. Je hebt de volledige controle over je voorraden, waardoor je ook sneller op klantvragen kunt reageren. Je hebt meer mogelijkheden om te personaliseren bij het verzenden van producten, bijvoorbeeld door je eigen verpakkingen te gebruiken of een persoonlijke noot toe te voegen.

Uiteraard heb je ook optimaal zicht op de kwaliteit, omdat je deze zelf kunt controleren voordat een bestelling wordt verzonden.

De nadelen van een eigen voorraad

Eigen voorraden brengen ook enkele nadelen met zich mee. Zo zijn de opstartkosten vaak hoger, zeker als je voor je voorraden opslagplaats moet huren of kopen. Je loopt het risico op onverkochte voorraden en het kan goed zijn dat je voor logistieke uitdagingen komt te staan.

Je bent zelf verantwoordelijk voor logistieke planning en dat kan veel tijd wegnemen uit je agenda. Deze tijd wil je meestal liever stoppen in het laten groeien en ontwikkelen van je webwinkel.

De voordelen van dropshipping

Wil je geen eigen voorraad, dan kun je kiezen voor dropshipping. Een bestelling wordt dan direct van leverancier naar klant verzonden, waardoor jij niet fysiek met de bestelling te maken hebt. Dit biedt voordelen, zoals lagere opstartkosten, een verlaging van de financiële risico’s en het gemak van opslag zonder dat je hier zelf omkijken naar hebt.

Daarnaast biedt het ook meer flexibiliteit. Je kunt nieuwe producten eerst in je webwinkel testen om te zien of het verkoopt, zonder dat je te maken krijgt met het risico dat je met een onverkochte voorraad blijft zitten.

De nadelen van dropshipping

Natuurlijk brengt dropshipping ook een aantal mogelijke nadelen met zich mee. Op de eerste plaats heb je altijd minder controle over de verzending. De leverancier verzorgt de verzending, waardoor jij geen controle hebt over de kwaliteit van verpakking en de verzendtijden. De marges liggen vaak lager bij dropshipping, omdat je betaalt per product en de leverancier een deel van de winst ontvangt.

Er zijn meer ondernemers die kiezen voor dropshipping, mogelijk ook via dezelfde leverancier als jij. Dit leidt tot een hogere concurrentie. Tot slot ben je natuurlijk ook afhankelijk van je leveranciers, van de kwaliteit die zij leveren en de betrouwbaarheid die zij bieden. Problemen bij leveranciers kunnen directe negatieve invloed uitoefenen op jouw bedrijf.

Siem
Siem heeft zich gespecialiseerd in hardware, technologie en AI. Stuur hem gerust een mail als je hier vragen over hebt.