opkomst van de smartwatch

De opkomst van de smartwatch

Hoe het begon

De smartwatch zoals we die vandaag de dag kennen, lijkt wellicht een uitvinding van de laatste paar jaar die hand in hand is gegaan met de opkomst van smartphones.

Maar in 1994 kwamen Microsoft en Timex al met een eerste “smartwatch” op de markt: de Datalink. Voor context; de eerste Samsung Galaxy Gear werd pas eind 2013 verkocht en ook de eerste Apple Watch was pas in 2015 beschikbaar.

Functionaliteit

De Datalink kon in 1994 niet veel meer dan telefoonnummers opslaan en kalenders weergeven en de interactie op het horloge zelf was minimaal. Deze devices waren toen vooral bedoeld als alternatief voor de zeer populaire PDA’s.

De eerste “echte” smartwatches zoals we die kennen van Samsung en Apple waren destijds al een grote sprong vooruit, maar waren ook niet veel meer dan een klein extra scherm voor smartphone notificaties.
Inmiddels zijn smartwatches uitgegroeid tot volledig op zichzelf staande smart-devices met eigen 4G connectiviteit en een breed scala aan functionaliteit, ondanks de kleine vorm-factor.

Met de komst van slimme digitale assistenten zoals Siri en Google Assistant zijn smartwatches in veel opzichten bijna net zo bruikbaar geworden als onze smartphones.

Fitnessdata

De laatste jaren hebben smartwatches vooral ingezet op het gebied van fitness-data en het bijhouden van ons dagelijks ritme.

Waar de eerste modellen niet veel verder kwamen dan een primitieve hartslagmeter, hebben de nieuwste smartwatches al sensoren die het zuurstofgehalte in ons bloed kunnen meten en zelfs hartfilmpjes kunnen maken.

Daarnaast kan een moderne smartwatch bijvoorbeeld zelfstandig hulpdiensten inschakelen als de drager onverwachts valt of ons vertellen hoe goed we geslapen hebben en wat we zouden kunnen doen om dit te verbeteren.

Smartwatches kunnen tegenwoordig dus daadwerkelijk bijdragen aan een verbetering van onze veiligheid en gezondheid.

Populariteit

Het is dan ook niet vreemd dat de verkoopcijfers van smartwatches al jaren in de lift zitten. In 2016 werden in de Verenigde Staten nog slechts negen miljoen smartwatches verkocht, maar in 2020 was dit al gestegen tot bijna 23 miljoen.

De verwachting is dat deze trend de komende jaren zal doorzetten aangezien de functionaliteit van smartwatches zich steeds verder uitbreid. Daarnaast is de technologie onderhand volwassen aan het worden, dus met name de iets oudere modellen zijn steeds betaalbaarder voor steeds meer mensen.

Ook is het aanbod tegenwoordig bijzonder breed. Bijna elk bedrijf wat smartphones maakt, heeft ook een smartwatch in de line-up zitten. En dankzij de open beschikbaarheid van het Android ecosysteem waar veel smartwatches op draaien hebben inmiddels ook veel traditionele horlogemakers smart-functionaliteit in hun horloges verwerkt. Er is dus een smartwatch voor ieder budget en iedere behoefte.