Ondervind je problemen met de synchronisatie van jouw Fitbit Charge 4, Fitbit Luxe of een andere Fitbit smartwatch?
Je bent niet de enige, want het niet kunnen synchroniseren met je Fitbit is één van de meest voorkomende problemen.
Gelukkig is er hulp onderweg!
Lees snel verder hoe je deze synchronisatieproblemen van je Fitbit oplost.
De stappenplannen die we behandelen
⌚ Fitbit synchroniseert niet meer
Synchroniseert Fitbit niet met je telefoon of een app? Kun je je activiteiten, gegevens en resultaten niet meer op je telefoon of tablet bekijken?
Erg vervelend.
Volg onderstaande stappenplannen om de synchronisatie te herstellen.
Bluetooth verbinding herstellen
Fitbit gebruikt Bluetooth om gegevens door te sturen van je Fitbit naar je gekozen apparaat.
Wanneer de synchronisatie mislukt kijken we allereerst naar het herstellen van de mogelijk verbroken of beschadigde Bluetooth-verbinding.
Deze ‘beschadiging’ kan of vanuit de Fitbit komen of vanuit het gekozen apparaat.
Om dit op te lossen moet je allereerst de Bluetooth verbinding verbreken.
Dit doe je niet op de Fitbit, maar op het apparaat. Hiermee bedoelen we je tablet, smartphone of computer.
De Fitbit bluetooth verbinding verbreken en herstellen doe je als volgt:
- Kies instellingen ▶ Bluetooth en dan zie je Fitbit staan. Klik op het informatie ℹ pictogram en klik op ‘Vergeet dit apparaat’.
- De Bluetooth verbinding tussen beide apparaten is nu verbroken. Deze herstel je nu via je Fitbit-app op je apparaat.
- Open de Fitbit-app en stel de Bluetooth verbinding opnieuw in. Bevestig vervolgens dat je je Fitbit wilt verbinden met het gekozen apparaat. Dit doe je door op ‘Koppelen‘ te klikken.
- De synchronisatie begint automatisch wanneer je de app even opent en sluit, nadat je op ‘Koppelen’ hebt geklikt.
- Als dit niet het geval is, dien je te klikken op je profielfoto in je Fitbit-app. Klik vervolgens op het icoontje waar je apparaat staat afgebeeld, bijvoorbeeld je telefoon of iPad. ‘Nu Synchroniseren’ is waar je dan op klikt. De synchronisatie zal nu moeten plaatsvinden.
Even geduld….
Maar, gebeurt er na twintig seconden niks?
Het kan zijn dat je telefoon teveel te doen heeft, door teveel openstaande verbindingen.
Probeer dit op te lossen met onderstaande oplossingen:
- Verbreek direct niet-noodzakelijke, of alle verbindingen en kijk of de verbinding met Fitbit, die je aan laat, automatisch herstelt.
- Als dit niet gebeurt, klik dan nogmaals op Fitbit en zet daar de Bluetooth even aan en uit.
- Je Fitbit kan maar één verbinding goed aan. Misschien is hij verbonden met meerdere apparaten? Kijk bijvoorbeeld op de tablet van je vriendin of daar niet een verbinding openstaat.
- Verbreek alle verbindingen behalve met één apparaat waarop je Fitbit vanaf nu gebruikt.
- Doorloop vervolgens bovenstaande stappen met betrekking op de Bluetooth.
Synchronisatie Fitbit oplossingen per apparaat
Heeft het herstellen van de Bluetooth verbinding niet geholpen?
Lees hieronder de mogelijke oplossingen voor jouw specifieke apparaat om de synchronisatie tussen je Fitbit en je apparaat te herstellen.
Fitbit synchronisatie met Android, iOS en Windows 10 telefoon of tablet
Wil je je Fitbit verbinden met een Android telefoon/tablet, iPhone, iPad of Windows 10 telefoon of tablet? Volg dan onderstaande oplossingen om de synchronisatie te herstellen.
- Installeer de nieuwste versie van Android, iOS of Windows op je telefoon/tablet.
- Zorg voor de nieuwste versie van Fitbit op je Fitbit én je telefoon/tablet, inclusief alle updates. Kijk op de site van Fitbit hoe je zorgt dat je apparaten helemaal up-to-date zijn.
- Check je internetverbinding, deze moet goed werken. Kijk daarvoor naar je wifi netwerk en/of je mobiele gegevens.
- Zorg dat de Fitbit app op de achtergrond van je telefoon of tablet actief kan blijven. Kijk hiervoor bij instellingen of check dit artikel. Dit is noodzakelijk voor het goed laten werken voor synchronisatie.
- Zorg dat de locatiegegevens aanstaan en dat Fitbit toegang heeft tot deze gegevens. Verleen die toegang zo nodig via instellingen, locatiegegevens, apps.
- Het is belangrijk geen andere apparaten in de buurt te hebben met actieve Bluetooth verbindingen. (Ook bij stereo’s met Bluetooth verbinding moet de Bluetooth verbinding op inactief worden gezet.) Andere apparaten met Bluetooth verbinding kunnen namelijk storingen laten ontstaan waardoor de Fitbit Bluetooth verbinding niet goed werkt.
- Bluetooth doe je vervolgens uit- en aan.
- Verwijder de Fitbit app op je telefoon/tablet en installeer de app opnieuw.
Werkt dit ook niet en begint de synchronisatie nog steeds niet automatisch?
- Probeer dan je Fitbit via andere apparaten te synchroniseren.
- Lukt dit niet, verwijder dan de koppeling met Fitbit van je telefoon/tablet en herstel de koppeling na een minuut.
- Herstart je telefoon/tablet en je Fitbit en kijk of het daarna wel lukt.
Heeft dit alles niet gewerkt? Lees dan hieronder verder.
Fitbit synchronisatie met Windows 10 computer
Als je de synchronisatie tussen je Fitbit en je Windows 10 computer wilt herstellen volg je onderstaande stappen.
- Je hebt de nieuwste versie van Windows 10 nodig en de nieuwste versie van de Fitbit app. Alles moet dus netjes bijgewerkt zijn.
- Fitbit Connect moet niet geïnstalleerd zijn. Dit check je door te kijken of er een logo staat in de buurt van de datum en tijd op je computer.
- Check of Bluetooth op je computer is ingeschakeld. Als dat zo is, kun je nog proberen om de Bluetooth verbinding te verbreken en opnieuw te verbinden.
Hebben deze stappen niet gewerkt? Lees dan verder voor meer mogelijke oplossingen.
❗ Harde reset Fitbit apparaat
Heb je alles geprobeerd, maar blijft de synchronisatie van je Fitbit tracker haperen? Dan is een harde reset waarschijnlijk de enige oplossing. Je Fitbit resetten zorgt ervoor dat je Fitbit apparaat terug naar de fabrieksinstellingen gaat.
Lees ons stappenplan voor het resetten van je Fitbit om de harde reset uit te voeren.
Fitbit klantenservice
Heeft ook een harde reset niet geholpen?
Neem dan contact op met de Klantenservice van Fitbit. Zij kunnen je verder helpen en doorlopen alle stappen met je en kijken naar andere mogelijkheden.
Misschien is je Fitbit defect en heb je garantie voor reparatie of een nieuw apparaat.
All-Day Sync
Is het gelukt om je Fitbit apparaat te synchroniseren? Dan kan het handig zijn om meteen de All-Day Sync functie aan te zetten.
Deze functie zorgt ervoor dat je Fitbit automatisch met je telefoon of tablet synchroniseert, zodat je dit niet handmatig hoeft te starten.
All-Day Sync kost wel meer batterij, maar dat kan het waard zijn.
Zelf synchroniseren door Sync Now te gebruiken kan altijd, maar is hierdoor overbodig geworden.
✅ Conclusie
Het is ontzettend vervelend als je Fitbit tracker niet meer synchroniseert met je apparaat, maar gelukkig zijn er wel dingen die je kunt doen om dit op te lossen.
Soms is het probleem verholpen door simpelweg je apparaten te herstarten en de bluetooth verbinding opnieuw te maken. Als dit niet werkt, kun je gelukkig altijd nog een reset uitvoeren of contact opnemen met de klantenservice van Fitbit.
Veel succes met het herstellen van de synchronisatie van je Fitbit apparaat!
Reageer