Bij foutcode 846 zijn er problemen met het IP-adres van de tv-ontvanger. Meestal ligt het probleem bij een stoorzender in het netwerk, zoals een ander apparaat. Het desbetreffende apparaat stuurt dan een vreemd IP-adres door, naar de tv-ontvanger.
Doordat het eigen IP-adres van het KPN-netwerk niet wordt herkend, zul je geen tv kunnen kijken. Vervolgens komt er een foutcode tevoorschijn. Ook als er een zogeheten “bug” in het ophalen van het IP-adres zit, kan deze foutcode in beeld komen.
Gelukkig zijn er meerdere manieren mogelijk, om dit probleem zelf op te lossen.
Tips om foutcode 846 op te lossen
Eventueel ontkoppelen en opnieuw opstarten
Een voorbeeld van een oplossing, zou een ontkoppeling kunnen zijn. Hiermee koppel je alle apparaten even los van het netwerk. Je sluit de tv-ontvanger direct op de Experia Box aan, door middel van een ethernetkabel. Controleer alle gele poorten op andere ethernetkabels en verwijder deze.
Alleen de verbinding tussen het modem en de tv-ontvanger laat je zitten. Daarbij moet je ook de tv-ontvanger en het modem opnieuw opstarten. Bij het opnieuw opstarten wacht je acht seconden, voordat je de stekker weer in het stopcontact doet.
De Experia Box zal er tien minuten over doen, om weer op te starten. Ook koppel je de tv-ontvanger even van de stroom los en wacht je weer dertig seconden. Na dertig seconden stop je de stekker terug en start je de tv-ontvanger op. Controleer of je weer beeld krijgt. Zodra je weer zenders kunt ontvangen, sluit je alle apparaten weer normaal aan.
Probleem met een apparaat
Het is ook mogelijk dat het probleem in een apparaat van KPN te vinden is. Denk aan de router, de wifi-versterker of het draadloze verbindingset. Ook externe apparatuur kan voor foutcode 846 zorgen. Zodra je een apparaat aansluit en dezelfde foutcode weer opduikt, kan dit apparaat de veroorzaker zijn. Deze moet dan worden losgekoppeld om tv te kunnen kijken.
DVS veroorzaakt het probleem
Soms moet je een verouderd DVS-apparaat vervangen, om foutcode 846 op te lossen. Een aangesloten DVS kan namelijk ook foutcode 846 veroorzaken. De DVS kun je dan het beste loskoppelen. Daarvoor kun je beter een kabel tussen het modem en de tv-ontvanger gebruiken. Bovendien zorgt een kabel voor een snellere verbinding tussen modem en tv-ontvanger, waardoor je minder last van haperingen en foutmeldingen hebt.
Tv-ontvanger resetten
Het kan in sommige gevallen helpen, om de tv-ontvanger te resetten. De instellingen worden dan teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Je navigeert naar het menu en drukt op “instellingen”. Daarna kies je voor “systeem” en klik je op “terug naar fabrieksinstellingen” en “frisse start”. Daarna verschijnt er een pop-up in het scherm en klik je altijd op “ja”. De tv-ontvanger zal alle instellingen weer ordenen, zoals in het begin. Controleer vervolgens of je weer tv kunt kijken.
In de meeste gevallen zul je weer beeld moeten krijgen. Mocht dit niet het geval zijn en blijft de foutcode telkens opduiken? Dan is het bijvoorbeeld verstandig, om contact op te nemen en een monteur langs te laten komen.
Reageer