In een wereld waarin bedrijven steeds meer online doen en informatie proberen te halen is de tool van Leadinfo een mooie uitkomst, zeker voor B2B bedrijven.
Er zijn ontzettend veel mogelijkheden om deze tool te gebruiken en om nieuwe leads te genereren. Wij denken zeker dat je als b2b bedrijf baat hebt bij deze betaalbare software tool.
Wij waren benieuwd naar wat deze Leadinfo tool precies kan en of hij aan al onze verwachtingen voldoet. Lees hieronder daarom onze eerlijke review en mening over de Leadinfo tool.
Leadinfo: een veelzijdige tool met veel mogelijkheden
Tijdens het testen van deze tool kwamen we erachter dat het meer biedt dan alleen inzicht in welke bedrijven je website bezoeken. Dit is namelijk wat onze aandacht trok en waarom wij de tool wilden testen.
Het viel ons op dat de tool van Leadinfo ontzettend goed integreert met andere bedrijfstools zoals Slack, LinkedIn Ads, Microsoft programma’s en/of HubSpot. Hierdoor is het een tool die je breder inzet in je bedrijf en dus niet enkel en alleen de bezoekers vanuit zoekmachines weergeeft.
Leadinfo geeft dus een aantal extra inzichten die ons positief verrast heeft. We bespreken hieronder kort een aantal inzichten en functies.
Het krijgen van aanvullende inzichten met Leadinfo
Leadinfo geeft meer inzichten dan tools zoals Google Analytics geven. De software tool laat bijvoorbeeld zien welke doelgroepen met een online marketingcampagne bereikt zijn, in welke aantallen en wanneer. Zo weet je dus na een campagne of deze succesvol was en of deze wellicht zelfs uitgebreid moet worden.
Het maken en aanpassen van formulieren op je website
Deze tool vonden wij tijdens onze test erg fijn werken. Je maakt met de LeadInfo tool namelijk ontzettend makkelijk formulieren voor op je website, zonder dat developers of andere websitebouwers daartussen hoeven te zitten.
Wij vonden het maken van een contactformulier daarom leuk om te maken en te testen. Na een week probeerden we een andere variant door hem aan te passen en ook dit werkte simpel en snel.
Zeker voor wanneer je korte vragen aan je bezoekers hebt, zoals hoe ze de website of het bedrijf ervaren, is deze extra functie erg handig. Je laat de formulieren namelijk oppoppen op het moment dat bezoekers op de website zijn.
Het identificeren van bedrijven op je website
De tool van Leadinfo heeft als hoofdfunctionaliteit het herkennen van bedrijven die je website bezoeken. Ze geven dus namen van wie je website bezoekt en dat is natuurlijk ontzettend waardevol.
Naast dat de tool informatie geeft over wie je website bezoekt, laten ze namelijk ook zien hoe vaak ze je website bezoeken, welke pagina’s ze bekijken en hoe lang ze op de pagina blijven.
Hierdoor weet je dus precies welke bedrijven de meeste intentie hebben om klant van je te worden en benader je heel makkelijk de eigenaren, managers of andere medewerkers. Wat ons ook positief verraste was dat je de contactgegevens van je bezoekers ook niet zelf hoeft te verzamelen, die geeft Leadinfo je ook in een redelijk overzichtelijk schema.
Hoe werkt het met het identificeren van anonieme bezoekers
Leadinfo laat ook bezoekers zien die anoniem je website bezoeken. Dit doen ze wel via een omweg, namelijk door IP-adressen na te gaan. Wij vonden het dus erg fijn om een compleet beeld te krijgen van bedrijven die je pagina bezoeken, maar voor bedrijven of medewerkers die graag anoniem blijven is dit dus wel een minpunt.
Wel maakt Leadinfo met het identificeren van deze bedrijven gebruik van openbare bronnen zoals de website van de KVK of andere internetbronnen. Deze tool van Leadinfo blijft dus zeker wel binnen de grenzen van de AVG wetgeving.
Wat je zelf moet doen om Leadinfo optimaal te gebruiken
Leadinfo is een tool die je op je website gebruikt, maar voordat we deze echt konden testen moesten we een aantal dingen regelen. We behandelen ze hieronder kort voor je en leggen uit waarom dit moet.
Privacy statement aanpassen
Doordat Leadinfo veel informatie van je website vandaan haalt en daarbij ook veel informatie bij je bezoekers vandaan haalt, moet jij als ondernemer of beheerder van de website wel je privacy statement aanpassen.
Omdat het om persoonsgegevens en data gaat, moet het duidelijk op je website te vinden zijn dat deze gegevens van je bezoekers worden gebruikt. Je geeft daarbij in je nieuwe privacy statement ook aan hoe je deze data gebruikt en dat je dat met behulp van Leadinfo doet.
Let hier dus wel goed op en zorg dat je dit eerst geregeld hebt voordat je aan de slag gaat met de software tool van Leadinfo.
Het script op je website plaatsen
Nadat we ons privacy statement hadden aangepast was het tijd om de Leadinfo tool echt te gaan gebruiken. Hiervoor moet je het script, of ook wel de tracking code, zelf op je website plaatsen. Daarvoor zijn 2 mogelijke manieren, namelijk:
1. Hard coded. Door je script hardcoded op de website te zetten, krijg je de beste en meest nauwkeurige metingen. Enige punt is wel dat vaak alleen developers weten hoe je dit hardcoded doet.
2. Google Tag Manager. Deze tweede optie is een stuk simpeler en kan bijna elke marketeer of medewerkers met kennis van Google dit zelf. Hiermee verzamel je wel iets minder nauwkeurige metingen, dus hou hiermee rekening als je voor deze optie kiest.
Nadat je het script, of de trackingcode, op je website hebt geïnstalleerd begint Leadinfo gelijk met het verzamelen van gegevens en data. Deze komen dan vervolgens binnen in een speciaal dashboard voor je bedrijf. Zelf vonden wij dit dashboard handig en overzichtelijk.
Het portal inrichten en instellen
Nadat je data binnen hebt gekregen en dus toegang hebt tot je dashboard, heb je ook nog de mogelijkheid om dingen in je portal in te stellen. Een voorbeeld wat wij tijdens onze test erg handig vonden, waren de zogeheten “triggers”.
Deze stel je in wanneer je een doelstelling voor je website hebt of wanneer je een specifieke doelgroep of branche wil bereiken. Wanneer je hiervoor een trigger instelt, signaleert de tool wanneer de doelstellingen bereikt worden. Je krijgt dan een e-mail of melding zodat je hierop gelijk actie kan ondernemen.
De voor- en nadelen van de Leadinfo tool
Voordelen | Nadelen |
Integreert hele goed met andere website systemen | Bezoekers die anoniem willen blijven, blijven dat niet meer |
Geeft meer waardevolle inzichten dan alleen bedrijfsnamen | Er zijn developers nodig om de meest nauwkeurige metingen te realiseren |
Je maakt en past makkelijk nieuwe formulieren aan | Je moet een aantal dingen aan je website aanpassen |
Je stelt doelstellingen en triggers in om snel te handelen | |
De tool begint direct na het instellen met het verzamelen van data |
De voordelen zitten hem vooral in de functies en mogelijkheden die deze tool je biedt. Het laat zien dat de Leadinfo tool je meer waardevolle informatie geeft dan alleen de bedrijfsnamen die misschien interesse hebben in je product of dienst, dit doet de tool daarbij gelijk na het instellen en plaatsen van de tracking code.
Daarnaast geeft deze tool je de mogelijkheid om zelf extra informatie te verzamelen door zelf formulieren te maken en aan te passen en de data hiervan te verzamelen.
De nadelen zitten met name in het zelf aanpassen van je website voordat je de tool gebruikt. Het is namelijk nodig om in je privacy statement te vermelden dat je Leadinfo gebruikt en dat je daarmee data verzamelt. Ook heb je voor de beste en nauwkeurigste meningen een goede developer nodig die de tracking code “hard coded” installeert.
Als laatste zijn de bezoekers van je bedrijf die anoniem willen blijven, niet meer anoniem. Dat kan voor sommige bedrijven tegenstrijdig zijn met de missie of visie.
Reageer