software vergelijken tips

Tips bij het vergelijken van software  

Het vervullen van behoeftes kan in de praktijk vaak met verschillende soorten software, of met verschillende aanbieders. In dit blog schrijven we over 3 aandachtspunten om de beste keuze te vinden voor jou. 

Verdiep je in de uptime  

Uptime staat voor het aantal uur dat de software consistent blijft werken. Dit is een belangrijke criteria, omdat je software vaak verantwoordelijk is voor belangrijke processen binnen je bedrijf. Wanneer je dus bezig bent met software vergelijken is het goed om bij de uptime te beginnen. Hierdoor weet je precies welke aanbieder je het beste kan helpen om je software consistent te benutten. 

De kosten berekenen  

Iedere aanbieder heeft een uniek aanbod aan mogelijkheden met verschillende prijzen. Dit kan bijvoorbeeld komen door schaalvoordelen, door het serviceniveau van de aanbieder, of door de algemene marktprijs van het soort software (zo is een ERP systeem duurder dan een WMS systeem). Over het algemeen geld dat het beter is om software te kiezen die perfect aansluit op je wensen. Kijk bijvoorbeeld naar je beoogde verbruik, eventuele hulpdiensten en support van de aanbieder, en de gebruiksvriendelijkheid van het systeem.

Een extra tip is daarom om vooraf een lijst op te stellen met je eisen. Pas als je deze lijst heb kan je goed kijken hoe de verschillende software systemen hier aan matchen. Zo hoef je na een tijdje ook niet aanpassingen toe te passen vanwege een te snel genomen keuze.

Resultaten aanhoren van kerngebruikers  

 Je kunt investeren in het duurste systeem op de markt, toch maakt dat weinig uit als je kerngebruikers het een onprettige werkend systeem vinden. Dus is het verstandig om ook naar hun eisen te luisteren en het voorstel daar op aan te passen.

Om dit proces te versnellen, zijn er diverse manieren beschikbaar, bijvoorbeeld door te vragen naar de ervaringen met huidige systemen. Of door de kerngebruikers te vragen naar hun ervaringen met systemen bij eerdere bedrijven en werkgevers. Met de wensen duidelijk wordt het tijd om de kernpersonen mee te nemen naar beurzen en gesprekken met de specifieke aanbieders. Hiermee ontstaat vanzelf een beeld waar je op kan bouwen.