Mede door het grote succes van de Surface tablet van Microsoft heeft het Amerikaanse bedrijf voor het de top-5 behaald van meest verkochte tablet-merken.
In totaal verscheepte het wereldwijd 1,9 miljoen stuks en heeft hiermee een aandeel van 4% in de totale tablet markt. Dit staat nog altijd in schril contrast met de grote merken zoals Apple (31%) en Samsung (16%).
Wat verder opvalt is de hoge positie van Amazon. In Nederland heeft Amazon nog niet veel voeten aan de grond gekregen, maar internationaal timmert Amazon nog altijd hard aan de weg.
Verder zien we dat de groei in de tablet-markt er al een tijdje uit is. De totale groei komt uit op -25% waarbij Samsung de grootste klappen opvangt met een daling van 28%. Ook hier valt op dat Microsoft relatief goede zaken doet. Ondanks de daling in groei, hebben ze dit met 1% zeer beperkt weten te houden.
De daling is groei komt met name door de leveringsproblemen van componenten waardoor leveranciers lang niet altijd aan de vraag konden voldoen. Deze leveringsproblemen zijn er nog altijd, dus de vraag is wanneer de markt van de tablets weer een sprong voorwaarts kan maken.
Microsoft lijkt in ieder geval een mooie slag te hebben gewonnen.
Reageer