hoger in google komen

Hoe kom je hoger in Google?

Vrijwel iedere website is constant op zoek naar meer bezoekers. Want meer bezoekers betekent vaak dat je artikelen vaker gelezen worden, je meer verkoopt en of je mogelijk interessanter wordt voor adverteerders.

Een belangrijk kanaal om meer bezoekers te krijgen zijn natuurlijk de zoekmachines en in het bijzonder Google. Het is dus zaak om zo hoog mogelijk in Google te komen, want hoe hoger je in Google staat, hoe groter de kans is dat mensen doorklikken naar jouw website.

Er zijn twee manieren om hoger in Google te komen.

SEA: Adverteren

Eén van de mogelijkheden om hoger in Google te komen is door er simpelweg voor te betalen. Dit is de meest makkelijke manier, maar tegelijkertijd vaak ook een vrij kostbare. Je betaalt namelijk per klik. Dit kan variëren van een paar cent per klik, maar in concurrerende markten kan het oplopen tot soms wel 10 euro per klik.

Vaak is deze manier van bezoek inkopen erg interessant als je startend bent en je directe omzet wilt binnen halen. Het nadeel is dat je niet iets opbouwt, maar telkens opnieuw moet betalen voor je bezoekers.

SEO: Organisch bezoek

Een andere manier is om hoog te komen in de ‘gratis’ zoekresultaten van Google. Dit is de meest duurzame manier, maar bovendien ook de manier die vaak het meest geduld vereist. Het duurt soms weken en maanden om goede posities te behalen en vergt bovendien vrij veel kennis.

Soms moet je je ook afvragen of je hier de tijd en energie in wilt steken als je concurreert tegen andere organische spelers met veel meer autoriteit. Verkoop je bijvoorbeeld wasmachines, dan is het moeilijk om hoger te komen dan spelers zoals Coolblue, Bol.com of een BCC.