Achter iedere online bestelling schuilt een logistiek proces. Dit verloopt vaak sneller dan je denkt. Wat voor de ene klant een paar klikken is, is in de werkelijkheid een strak georganiseerde keten van stappen. Iedere fase speelt een rol in de totale ervaring. In deze blog vertellen we je er meer over.
Orderverwerking in het magazijn
Als een bestelling binnenkomt, wordt deze automatisch doorgestuurd naar het magazijn. Daar begint het verwerken van de order. Afhankelijk van de grootte en de inrichting van het magazijn, gebeurt dit met automatische systemen. Bijvoorbeeld met het warehouse management system van Monta.
Soms pakken mensen de orders ook in. De juiste producten worden verzameld, gescand en ook klaargezet voor het verwerken. Het is belangrijk dat dit nauwkeurig gedaan wordt. Foutjes kunnen namelijk leiden tot een verkeerde levering of bestellingen die retour gestuurd worden.
Verpakken met zorg
Na het picken volgt het inpakken. Dit is meer dan het dichtplakken van een doos. Verpakkingen moeten het product namelijk beschermen tijdens transport, maar ook efficiënt zijn in formaat en materiaalgebruik.
Sommige bedrijven kiezen voor gepersonaliseerde verpakkingen of voegen handgeschreven kaartjes toe. Er wordt steeds vaker gelet op duurzaamheid. Denk aan het verminderen van plastic of gerecycled karton.
Labelen en sorteren
Is het pakket klaar? Dan wordt het voorzien van een verzendlabel. Dit label bevat alle belangrijke informatie. Denk aan het afleveradres en de trackingcode. Het pakket wordt daarna gesorteerd op bestemming. Sommige sorteercentra verwerken duizenden pakketten per uur. Automatische systemen scannen, wegen en krijgen automatisch een route toegewezen op basis van postcode.
Transport naar het sorteercentrum
Vervolgens wordt het naar het sorteercentrum gebracht. Hier worden alle pakketten uit verschillende magazijnen verzameld en weer gesorteerd. Vaak doen deze bedrijven dit in de avond of ‘s nachts. Hierdoor kunnen de bestellingen in de ochtend dan al naar hun eindbestemming gebracht worden.
Op weg naar de regio
Vanuit het sorteercentrum komt het pakket bij een regionaal depot terecht. Hier worden de pakketten in bezorgroutes verdeeld en geladen in de wagens van de pakketbezorgers. Iedere route is geoptimaliseerd. Moderne bezorgdiensten gebruiken hiervoor routeplanners. Deze houden rekening met milieuzones en verkeersdrukte.
De laatste meters
De laatste stap is vaak de meest complexe. De bezorger gaat namelijk van deur naar deur. Hij probeert alle pakketten op het juiste moment en de afgesproken bezorgtijd af te leveren. Is er niemand thuis? Dan is er altijd een alternatieve bezorgoptie. Bijvoorbeeld bij de buren, een pakketpunt of een tweede bezorgpoging.
Reageer